Concert

Concert

Datum: 
donderdag, 10 november, 2016 - 20:00
Activiteit: 
Solisten: 
Joëlle Charlier, mezzosopraan, Wouter Vande Ginste,piano en Lena Meyskens, vertelster
Info: 

ALMA MAHLER
Françoise Lalande tekende een poëtisch portret.
Vertaling:Herman Verschelden
Concept: Marc Bultereys
Een productie in samenwerking met het Gemeenschapscentrum De Kroon.

Toegangskaarten: 10€/8€-Reservering: brusselsoperettetheater@gmail.com of 02 201 11 90

Omtrent Alma Mahler
vooraf
In 1902 trouwt de componist Gustav Mahler met de 20 jaar jongere Alma Schindler, een knappe jonge dame uit de artistieke Weense  elite en zelf ook componiste. Dit moment wordt door Gustav vereeuwigd in de vierde symfonie.
Al gauw stelt de echtgenoot zijn eisen aan hun relaties. Hij verbiedt Alma nog verder te componeren.
Zijn stelling: ‘twee componisten kunnen niet samen leven. Eén van hen loopt het risico te sterven. Aan jou de keuze…’. Alma geeft uiteindelijk toe.
In 1904 sterft hun dochter Maria. De doodstrijd van het kleine meisje wordt ook de doodstrijd van de vader en de moeder. Alma begint een nieuwe relatie… .

Na de dood van Gustav in 1911 hertrouwt Alma nog twee keer. Zij wordt mevrouw Walter Gropius en later mevrouw Franz Werfel. Ze verlaat Wenen voor Venetië en Venetië voor New-York. Ze overlijdt in 1964.

Françoise Lalande schreef een toneelstuk over Alma Mahler en Herman Verschelden vertaalde.
De Belgische schrijfster Françoise Lalande schreef over de componiste een indringend toneelstuk dat balanceert tussen fictie en biografie. Herman Verschelden heeft dit poëtisch vertaald van het Frans naar het Nederlands.
Verschelden: ‘Met Alma Mahler heeft Françoise Lalande een stroom herinneringen op papier gezet waarvan in het begin niet duidelijk is wie welke herinneringen oproept. Is Alma zelf aan het woord of spreekt bv. een bevoorrechte getuige over haar….
De schemerzone die op die manier ontstaat heeft voor gevolg dat we een erg suggestieve inkijken krijgen in het leven en de psyche van één van de meest tot de verbeelding sprekende vrouwen van de twintigste eeuw. Als toeschouwer krijgt men de indruk samen met de actrice in een album met vergeelde foto’s te bladeren en tegelijkertijd in een loge van Alma Mahler naar de muziek van haar echtgenoot zit te luisteren. Poëtische portretteringen over en van een vrouw die niet alleen hartstochtelijk liefhad, maar die heel dikwijls het spoor in haar eigen heftig ingekleurde wereld volledig kwijt was. Eigenlijk vertelt Lalande wat ze over Alma Mahler vermoedt’.

Het concept
Uit het toneelstuk kiest samensteller en regisseur Marc Bultereys enkel het hoofdstuk waarin de relatie scherp geanaliseerd wordt. Dit fragment (als het ware de ziel van het toneelstuk) wordt dramatisch ondersteund door een selectie liederen van Alma Schindler en één lied van Gustav Mahler zelf.
Omdat men niet echt kan achterhalen wie eigenlijk aan het woord is –Alma zelf, een bevoorrechte getuige, een vertelster of allemaal samen- wordt gekozen voor een geënsceneerde lezing met als rode draad de liederen van Alma Schindler.
Deze productie brengt een ode aan sterke vrouwen wiens creativiteit gefnuikt werd/wordt. Dit stuk heeft nog niets aan actualiteit ingeboet. Tegelijkertijd staat deze productie ook voor een ‘zoektocht naar persoonlijk geluk’.

Jef Verhelst